Екологічне виховання дошкільників

Природа своєю різноманітністю змалечку привертає увагу дітей, збагачує їх, стає джерелом радісних відкриттів і переживань.
Виховання покликане значно посилити пізнавальні можливості дітей завдяки формуванню у них допитливості та стійкого інтересу до навколишнього світу.
Природа повинна відкритися перед дитиною, як жива лабораторія, де можна спостерігати і вивчати життя її мешканців, як відповідна школа, в якій успішно можна оволодіти елементарними правилами поведінки, уміннями та навичками розумного використання природи, примноження її охорони і багатства.
Звичайно, показати дитині дерево, квітку, тварину можна на малюнку, прочитати про них оповідання чи казку, розповісти веселу історію. Але значно краще надати малюкові можливість самому відкривати для себе світ.
У нашому садочку дошкільнята мають можливість доторкнутись до квітки кульбаби…, відчути її запах і тендітність, отримати значно більше знань, вражень та почуттів, ніж ті діти, які знаходяться у місті. Можна показати картинку лелеки. Але скільки захоплення в дітей викличе огляд птаха під час прогулянки, який гуляє поблизу.
Спостереження за довкіллям спонукають малят до досліджень, міркувань та власних висновків. І це повірте, зовсім немало. Малюк, який сам впорядковує майданчик дитсадка і розуміє важливість цієї праці, навряд чи кине папірець на знайому стежку.
Прогулянки до лісу вчать дітлахів відчувати чарівність і неповторність навколишнього світу, пишатися природою рідного краю, дбати про неї та берегти її. Спілкування з природою приносить малюкам неабияку радість та задоволення .
Разом з тим ми вчимо малят помічати негаразди в природі( засмічені, забруднені місця, екологічно неприпустимі вчинки людей) та негативно й осудливо ставитися до них.
Спілкуючись із природою, малюк суттєво збагачує свій словниковий запас, учиться оперувати тими чи іншими словесними поняттями, складати невеличкі розповіді описового, сюжетного чи іншого характеру про явища та природні об’єкти, що його зацікавили.
Перебування малят на природі, як правило, сприяє також оздоровленню та позитивному емоційному розвитку, формує естетичний світогляд малюків, здатність співчувати всьому живому та розуміти, що всі істоти, які живуть на нашій планеті, як і люди, мають право на життя.

previous arrow
next arrow
Slider

У дитячому садочку ми підтримуємо та збагачуємо здоров’я дітей!

Кожного дня під час прогулянки, діти роблять дихальні вправи та артикуляційну гімнастику (комплекс артикуляційної гімнастики проводиться в ігровій формі).
Наше  меню  має смачні чаї із відварів корисних ягід та трав.  Щодня – парне козине молоко!
Поради, яким ми слідуємо :


Після сну діти виконують легку гімнастику в спальні, та роблять профілактичні вправи від сколіозу та плоскостопу. Потім переходять до виконання наступних вправ у груповій кімнаті, де на дітей чекає «доріжка здоров’я». Коли діти збадьорились, на них чекає умивання прохолодною водою. Оскільки ступня людини має безліч активних точок, які зв’язують підошву з внутрішніми органами, стимулюється ходіння малят босоніж, але тільки за бажанням!


Тренування дрібної моторики. Це вправи з розряду «пальчикової гімнастики». Для урізноманітнення вправ, вихователі дібрали багато цікавого ігрового матеріалу: каштани, шишки, набори пористих губок, маленькі дзиґи, кольорові мотки ниток, набори мотузочків, мозаїку. А ще малята дуже люблять «горіховий масаж» – затиснувши в долоні, перекочують 2 волоськи горіхи 2-3 сек.


Для загартування організму дитини та регуляції імунітету використовуємо крапковий масаж-за методом Уманської Алли Олексіївни. Використовується в роботі зі старшими дошкільнятами.
Масаж стопи ніг. Це різновид крапкового масажу, який можна проводити в будь-яких умовах. Використовуються різні комплекси вправ, де діти руками погладжують, розминають стопу стопою, виконують колові рухи, згинають та розгинають стопи. М’ячі різного кольору з гладкою і ребристою поверхнею перетворюються на чудовий масажер. Те саме можна сказати і про ходіння на довгих та коротких гімнастичних палицях, а також по канату. Використовуються в роботі і килимки – шипасті гумові або з дерев’яних кульок: це прекрасний спосіб запобігання плоскостопості.


Використання місцевих продуктів для приготування страв. У сезон – овочі, зелень та фрукти ми вирощуємо самі. Також робимо заморозки на зимній період. Хліб та випічка власного виробництва. Молочну продукцію, курячі та перепелині яйця закупаємо у перевіреного ветеринарами господарства. М’ясо курей, індика та кролів теж місцеві. Всі продукти екологічно чисті та обов’язково проходять термічну обробку перед вживанням!

previous arrow
next arrow
Slider

Програма "Гармонія інтелекту, духовності та здоров’я"

Садочок Сім Гномів використовує програму ” Гармонія інтелекту, духовності та здоров’я”, розроблену творчою групою закладу.
Програма ” Гармонія інтелекту, духовності та здоров’я” реалізується через особистісно орієнтований підхід до дитини, який є теоретичною основою та новою навчально- виховною технологією гармонізації життя дитини. Це означає навчити жити у змінному, плинному світі, адаптуватися до змін, відчувати смак самоактивності, власної творчості, розвивати особисту культуру, своє буття. А особисте буття- це повноцінне життя дошкільника, в збалансованості особистісних ролей; в єдності з ритмами Всесвіту, в збалансованості особистісних ролей; турботливого господаря свого тіла; розпорядника свого душевного життя; активного суб’єкта практичної діяльності; носія моральної активності; уособлення своєрідного, неповторного начала. Тому необхідно гуманізувати, гармонізувати життя дитини у світі та дошкільному закладі.
Гуманізувати – утвердити благо дитини, пріоритет її інтересів, природо – і культуродоцільність її виховання та навчання.
Гармонізувати – означає побудувати життєдіяльність дитини за законами гармонії, узгодити її з потребами та можливостями, забезпечити баланс природного й соціального, індивідуального та колективного, дорослого та дитячого.
Як форму роботи для реалізації цих завдань садочок використовує заняття ” Етюди гармонії та здоров’я”. У тлумачному словнику слово ” етюд” має таке визначення: невеликий літературний, музичний, образотворчий твір, присвячений якому – небудь окремому питанню.
Орієнтовні теми занять ” Етюди гармонії та здоров’я”: “Лікують та оздоровлюють кольори”, ” Знайомство зі стихією Вогню”, “Де вода, там життя”, “Де Земля – там життя”…

previous arrow
next arrow
Slider

Дитяча психотерапія

Капризи, агресія, впертість дитини і почуття безпорадності у батьків: природна реакція – звернутися до фахівця. І це справді може допомогти. Психолог допоможе розібратися в суті виниклих труднощів, підкаже виховні прийоми, а при необхідності позаймається з дитиною, щоб допомогти ій подолати непростий період.
Що роблять взагалі дитячі психологи? І у чому полягає робота психолога в садочку “7Гномів”?

• Психодіагностика
Будь-який психолог володіє досить великим набором психодіагностичних засобів та методик. Їх мета – визначити об’єктивний стан людини, виділити його причини, а також оцінити рівень розвитку тих чи інших психічних процесів (пам’яті, уваги, мислення і т.д.). Якщо для дорослих часто використовуються тестові методики, відомі багатьом, то в арсеналі дитячого психолога звичайно це особливі методики для дітей. Психолог садочку “7Гномів”, може попросити вашої дитини щось намалювати; може пограти з ним в захоплюючу гру – насправді ж за допомогою цих процедур збере необхідні дані.

• Розвиваючі заняття
За допомогою розвиваючих психологічних ігор фахівець допоможе розвинути у дитини різні необхідні навички і якості. Увага, пам’ять, посидючість, логічне та образне мислення – в арсеналі нашого дитячого психолога розвиваючі ігри для самих різних віків.

• Корекційно-відновлювальна робота
За наявності у дитини серйозних емоційних або особистісних труднощів може знадобитися спеціально організована психотерапевтична робота. Це можуть бути заняття на зняття тривожності, страхів, на підвищення самооцінки, на зняття агресивних тенденцій. Дитяча психотерапія може знадобитися, якщо дитина пережила сильний стрес.
Методи, що застосовуються в дитячій психотерапії, різноманітні. Наприклад, для зовсім маленьких дітей дуже дієвим методом виявляється так звана пісочна терапія (спеціально організовані заняття з піском). Для дітей старшого віку дуже ефективна буває казкотерапія (Заняття з застосуванням спеціальних психотерапевтичних казок як готових, так і тих які складаються в ході взаємодії дитини з психологом). Гра, малюнок, казка – всі знайомі і цікаві для дитини предмети і заняття стають в руках спеціаліста потужним засобом допомоги.

• Консультування батьків та сімейне консультування
У психологів є така відома аксіома «Проблеми маленьких дітей – це проблеми батьків». І це насправді так. При уважному розгляді, причини всіх дитячих труднощів перебувають у сімейних проблемах і конфліктах, неадекватності стилю виховання і т.д. Тому часто виходить так, що для вирішення проблеми дитини досить батькам самим розібратися в причинах і змінити щось у своїй поведінці, в ситуації, навколишнього дитини.Психолог на консультації допоможе вам побачити себе з боку, об’єктивно оцінити свої методи виховання. Гарний психолог ніколи не буде судити або дорікати вам за що б то не було. Він просто дасть вам у руки нові, більш ефективні інструменти виховання, розповість більше про вікові особливості малюка.

previous arrow
next arrow
Slider

Організація духовно-морального виховання дітей

Проблема духовно – морального виховання особистості завжди була однією з актуальних, а в сучасних умовах вона набуває особливого значення. Актуальність проблеми духовно- морального виховання дітей дошкільного віку пов’язана з чотирма положеннями:
по-перше, наше суспільство потребує підготовки широко освічених, високо духовно-моральних людей, що володіють не тільки знаннями, але й прекрасними рисами особистості;по-друге, маленька людина живе і розвивається в світі з безліччю різноманітних джерел сильного впливу, як позитивного, так і негативного характеру, які( джерела) щодня обрушуються на незміцнілий інтелект і почуття дитини, на сферу її моральності, що тільки формується;по-третє, сама по собі освіта не гарантує високого рівня духовно- моральної вихованості, бо вихованість- це якість особистості. К. Д. Ушинський наголошував, що вплив морального складає головне завдання виховання;по-четверте, оволодіння моральними знаннями важливо й тому, що вони не лише інформують маленьку дитину про норми поведінки, що прийняті в суспільстві, але й дають уявлення про наслідки порушення норм чи наслідки даного вчинку для оточуючих людей.
Морально-етична бесіда – метод залучення вихованців дитсадка “Сім Гномів” до вироблення правильних оцінок і суджень за усіма хвилюючими їх питаннями. Головне завдання етичних бесід полягає в роз’ясненні значення моральних норм і правил поведінки, аналізі вчинків дітей і дорослих, колективному обговоренні етичних проблем. Негативні прояви поведінки також можуть стати приводом для розмови, яка має на меті вироблення в дітей відповідної оцінки негативного вчинку і прагнення уникати його. Вибір теми морально- етичної бесіди залежить від конкретної педагогічної ситуації. Бесіди, які стосуються повсякденного життя, проводять в усіх вікових групах.Морально-етична бесіда має форму довірливої та дружньої розмови, метою якої не є нав’язування дітям тієї або іншої моральної цінності, а допомога зрозуміти, що моральне ставлення до життя є основою розвитку людського суспільства та щасливого життя людини.
Діяльність дітей та психолога на ” жовтій лінії” є наступним різновидом форм організації духовно- морального виховання дітей в дитячому садку “Сім Гномів”.

Жовта лінія- це намальований жовтий еліпс, всередині якого розміщується група дітей.
Головними завданнями щоденної роботи на “жовті лінії” є:
– навчання дітей практичних умінь, необхідних у житті;
– навчання конструктивних форм поведінки та основ комунікації;
-розвиток здатності адекватного сприйняття себе та інших людей;
– усунення надмірної напруженості та тривожності;
– формування інтелектуального мислення;
– регуляція соціальних стосунків;
– зниження емоційного напруження;
– формування навичок позитивного впливу на інших;
– ігрова корекція поведінки;
– прищеплення навичок самоконтролю, навчання рефлексії ;
– навчання основ ауторелаксаціі, аутотренінгу;
– формування добро-творчих якостей особистості;
– оволодіння вмінням вербалізувати( озвучувати словом) основні емоції( радість, горе, сум, сором, страх, гнів, образа, здивування тощо);
– формування емпатії – здатності розуміти емоційний стан іншої людини, уміння адекватно висловлювати свій стан, співчувати, поставити себе на місце іншого, побачити ситуацію його очима, відчути його емоційний стан і враховувати це в своїй поведінці. “Жовта лінія” ( еліпс) сприяє:
– формуванню самоконтролю, самоорганізації, самодисципліни, упорядкованості внутрішнього світу дитини;
– зручності в спогляданні одне одного, вихователя, матеріалу;
– готовності дитини до наступної діяльності;
– акумуляції позитивної енергії, позитивного, урівноваженого настрою.

Логопедія

Дошкільний вік найбільш сприятливий для формування та розвитку вимови дитини, недоліки мовлення в цей час долаються швидше та легше.
В садочку “Сім Гномів” відбувається колективний вплив на дитину з боку логопеда, вихователя, психолога, музичного керівника. Інакше кажучи, це командний підхід до вирішення цієї проблеми, оскільки всі її учасники діють за єдиним планом, маючи можливість відстежувати й коригувати практично всі параметри розвитку дитини.
Впродовж дня діти виконують спеціальні логоритмічні вправи:

– чистомовки;
– скоромовки;
– артикуляційні вправи;
– артикуляційні поспівки ( для формування правильної вимови та автоматизації звуків);
– вправи для розвитку координації мови та рухів, музично- рухові етюди;
– вправи для розвитку дрібної моторики рук;
– вправи для розвитку мовленнєвого дихання;
– ігри для розвитку координації мови та рухів;
Ці види діяльності, що поєднують у собі мову з рухом та музикою, допомагають комплексно розвинути дитину:
– укріпити кістково-м’язовий апарат;
– розвинути почуття ритму;
– нормалізувати та регулювати темп вимовляння;
– поліпшити координацію рухів та орієнтацію у просторі;
– розвинути дихання;
– голос;
– артикуляційну моторику;
– увагу;
– пам’ять;
– мислення, що, в свою чергу, є підґрунтям для правильного розвитку мовлення.

Математика

Основними формами організації навчання дітей МАТЕМАТИКИ в садочку ” Сім Гномів”, є заняття ( комплексні, комбіновані/інтегровані), дидактичні ігри, індивідуальна робота й спостереження.
Комплексні – це заняття, які включають у мету завдання з різних розділів математики.
Комбіновані – це заняття, що об’єднують у собі завдання з різних розділів програми ( методика розвитку мовлення, методика образотворчої діяльності, методика ознайомлення дітей з природою тощо).
Щоб активізувати інтерес дошкільнят до математики, варто вивести іі за межі традиційних занять. У повсякденному житті виникає безліч можливостей повправляти дітей у лічбі, вимірюванні, порівнянні, учити висувати й перевіряти припущення, діяти з множинами тощо.
Під час режимних моментів, трудової й самостійної діяльності малюків виникають ситуації, які мудрі педагоги дошкільного навчального закладу ” Сім Гномів” використовують як привід запропонувати малятам завдання логіко-математичного спрямування.
Поступово, за допомогою наших занять з математики, у дітей формується інтерес до інтелектуальної діяльності, бажання докладати розумових зусиль для виконання певних завдань.
Вихователі нашого садочку розуміють, що формування в дітей дошкільного віку елементарних математичних уявлень тісно пов’язане з психічним розвитком дітей: удосконаленням різних психічних процесів ( увага, відчуття, пам’ять, мова, мислення та ні.) та формуванням психічних властивостей (індивідуальні особливості психічної діяльності кожної окремої дитини, особливості іі психічного стану).
Одним із засобів формування в дітей елементарних математичних уявлень є цікаві ігри, вправи, задачі, запитання. Цей матеріал різноманітний за своїм впливом: він розвиває, виховує, має різний зміст і форму.
Ми розуміємо, що Інтерес дітей до занять з математики підвищується, якщо дитина знає, навіщо їй потрібні математичні знання, як їх можна використати в повсякденному житті, під час Ігор. Тому одним з ефективних методів закріплення отриманих знань, в нашому садочку, є різноманітні ігри: дидактичні, рухливі, сюжетно- рольові, настільно- друковані, конструктори, пазли та ін. Вихователі нашого садка, працюючи з дітьми індивідуально, мають можливість поглиблювати, уточнювати знання дітей, розвивати в них мовлення, мислення, збагачувати та активізувати словник.
Періодично, психолог садочку, проводить контрольні (комбіновані) заняття для з’ясування якості знань дітей та досягнення ними певного рівня математичного розвитку, для планування корекційної роботи з дітьми під час індивідуальних занять.

Шахи

Гра в шахи поєднує елементи спорту, гри та мистецтва, адже передбачає змагання та вимагає від гравця ведення розумової тактики. Ця гра заснована на застосуванні учасниками інтелекту та ерудиції, сприяє активізації мисленнєвого процесу, формуванню вміння знаходити різні способи виконання певного завдання.
Гра в шахи забезпечує розвиток уваги, вміння зосереджуватися, долати труднощі, планувати власні дії, тренує пам’ять. Невеликий розмір фігур, необхідність ставити їх у точно визначенні місця ігрового поля сприяють розвитку дрібної моторики та вміння орієнтуватися на площині. Шахи тренують дитину в умінні вести гру за правилами, взаємодіяти з партнером, контролювати ситуацію, зміна якої залежить від власних дій та дій суперника, спокійно реагувати на свої невдачі й позитивно ставитися до успіхів партнера.
Таким чином, шахи сприяють цілеспрямованому інтелектуальному розвитку дитини, суттєво впливають на підвищення ефективності подальшого навчання в школі.
Шахи – гра складна, тож головна мета, вихователів садочку “Сім Гномів” не підготовка гросмейстерів, а оптимальне використання розвивальних можливостей цієї гри в освітньому процесі.

previous arrow
next arrow
Slider

Ми маленькі кулінари

Дорослі знають, як непросто нагодувати сучасну дитину корисною їжею. Водночас як натхненно й відповідально дошкільнята “печуть пиріжки” з піску, ” готують салати” з різних рослинок, “варять супи”, присмачуючи їх саморобними “спеціями”! Тож аби заохотити малят до здорового харчування, в садочку “СімГномів” вирішили залучити малят до приготування страв. У процесі цієї діяльності малята вправляються у дотриманні послідовності дій; опановують такі математичні поняття, як ” кількість”, ” величина”, ” вага”, закріплюють навички порівняння множин, вимірювання( наприклад, коли наливають одну чашку соку, або додають дві столові ложки цукру в посудину для змішування). Малята вправляються в лічбі( відраховуючи три яйця, п’ять чайних ложечок цукру та чверть чашки молока, необхідні для приготування страви). Засвоюють поняття цілого і частин( коли розрізають пиріг на шматочки або наполовину заповнюють мірну чашку борошном). У процесі приготування страв діти закріплюють знання кольорів, форм( виліплюючи трикутні галушки або ріжучи моркву кружечками). Активізуються всі види відчуттів- смак, запах, дотик, слух і зір.
Заняття з кулінарії, в садочку “СімГномів” відкривають малятам світ речей і світ людей, допомагають розібратися у складних взаємозв’язках між ними, передбачають ігрову і пошукову діяльність, творчі завдання, читання художньої літератури, практичні заняття. Під час занять ми показуємо процес консервування помідорів та огірків, шаткування капусти, сушіння яблук, ягід. Нагадуємо про важливість дотримання гігієничних вимог під час приготування їжі. Привчаємо малят самостійно сервірувати стіл: розстелили скатертину чи серветки; правильно розміщувати столові прибори( тарілки, ложки, виделки, ножі, чашки, блюдця), хлібниці, серветниці, вази с квітами; прибирати після споживання їжі, витирати стіл. Залучаємо дітей до оригінального оформлення страв- бутербродів, десертів, гарнірів; пояснюємо їм важливість збалансованого харчування; привчає мо до вживання натуральних соків, салатів з овочів та фруктів, що ростуть у нашій місцевості.
Ми пропонуємо своїм вихованцям користуватися дитячими книжками з кулінарії, самостійно готувати нескладні страви, спонукаємо допомагати мамі( татові) у приготуванні обіду чи вечері: нарізані сиру, варених овочів( картоплі, капусти тощо), розмішуванні салату тощо. Підводимо до висновку, що страви, приготовані власноруч, значно смачніше й корисніше за напівфабрикати чи готові страви, куплені в магазині.
Коли ми залучаємо малюка до роботи на кухні, ми не лише готуємо його до дорослого життя, а й даємо йому можливість відчути себе потрібним, набути необхідних життєвих навичок, формуємо його самостійність та відповідальність. Ми допомагаємо дитині відчути, що процес приготування їжі може бути цікавою, пізнавальною, розвивальною і захопливою справою.

previous arrow
next arrow
Slider

Хореографія

Дитяча хореографія – сукупність рухів, танців, хороводів, ігор, тренувальних вправ, що призначені для репродуктивно – продуктивного виконання дошкільнятами (відповідають їхнім виконавсько – наслідувальним і виконавсько – творчим музично- руховим можливостям), мають яскраво виражений образний зміст і музичний супровід, ігрові сюжети, просту і чітку форму, влучні назви рухів і танців, поєднують елементи зображальності, наслідування і творчості, створюють можливості для образної танцювальної імпровізації.
Набуття навичок танцювального руху- одне з головних завдань хореографічного навчання. Воно пов’язане із засвоєнням елементів різних рухів, певних положень, поз, а також малюнків і фігур танцю тощо. Танцювальні рухи для дитини, яка прагне танцювати,- ніби базовий запас слів для людини, що бажає говорити якоюсь мовою. Саме танцювальний рух є своєрідною основою мови хореографії.
Як же краще навчати дітей рухів? Сучасні дослідники виходять зі спільних позицій щодо доцільності поетапного формування навичок у дітей. Наголошують на таких етапах навчання, як ознайомлення, розучування і закріплення. Вони вважають, що більшість рухових навичок, сформованих у дошкільний період життя дитини, в наступні, шкільні, роки трохи перебудовуються й змінюються, що зумовлено більш високим рівнем розвитку рухових якостей, а також зміною пропорцій тіла. Тому цілеспрямоване навчання дошкільнят фізичних вправ, на їхню думку, слід спрямовувати на формування пластичних та варіативних навичок виконання різноманітних рухів, які в перспективі вдосконалюються зі зростанням потенційних можливостей організму дитини.
Для методики навчання рухів у дошкільній педагогіці характерним є вислів “учити дітей правильно виконувати рухи”. Функція хореографа в садочку “СімГномів” полягає в тому, щоб на етапі розучування- закріплення- вдосконалення навички допомогти дитині методично правильно виконувати рух: зі зручного вихідного положення, у відповідному ритмі та емоційному характері, у логічно визначеній послідовності елементів руху, з уточненою координацією рук, ніг, голови, тулуба, з оптимальним м’язовим зусиллям та іншими орієнтирами, тобто раціональним способом. Але процес цей не є педантичним, під час занять хореографією він набуває образно- ігрового, асоціативного характеру. Хореограф садочку “СімГномів”уникає примусу, виснажливості, дотримуючись методики, відповідних віку вихованців прийомів і водночас прагне до того, щоб процес навчання дарував дітям радість і надихав на творче виконання хореографічних рухів.

previous arrow
next arrow
Slider